Begeleiding en  behandeling op basis van leefstijlgeneeskunde en orthomoleculaire therapie
Begeleiding en behandeling op basis van leefstijlgeneeskunde en orthomoleculaire therapie

In het nieuws

20 nov., 2021
Kan jij je nog herinneren de laatste keer dat je echt goed uitgerust wakker bent geworden?
08 okt., 2021
Leefstijlgeneeskunde is de geneeskunde die zich bezighoudt met leefstjilgerelateerde ziekten, soms ook wel welvaartsziekten genoemd. Onze leefstijl loopt niet meer in lijn met onze omgeving. We zijn te zwaar, hebben te veel stress, we zijn te inactief, we eten te veel (ongezond voedsel), we slapen slecht, enzovoorts. Als we terugkijken in de evolutie en aandachtig de werking van ons lichaam bekijken, zul je zien dat ons lichaam er op gericht is om alle systemen in balans te houden. Onze temperatuur, onze glucosegehalte, onze hormonen. Het lichaam heeft alles perfect ingeregeld en afgestemd op onze omgeving. Echter, onze omgeving is veel sneller ontwikkeld dan ons lichaam. Er is te veel aanbod van eten, we hoeven er geen lichamelijke activiteit meer voor te verrichten, we hebben tegenwoordig een ander soort (constante) stress, waardoor ons lichaam in een continue staat van paraatheid is, in plaats van de kortstondige acute gevaarsituaties. We bewegen ons zelf niet meer voort met eigen energie, maar laten ons voortbewegen, met auto's, elektrische fietsen en zelfs kinderen op elektrische steppen. Evolutionair gezien, is deze inactiviteit, de wens om niet te bewegen, een overlevingsstrategie. Als we zo min mogelijk werk hoeven te doen voor ons eten, scheelt dat energie en hebben we minder van onze voedselvoorraden nodig. Helaas is deze overlevingsstrategie niet snel genoeg mee geëvolueerd met onze maatschappij. Gevolg is, dat we inactief zijn, vaak overgewicht hebben en datgene wat we eten niet is afgestemd op onze lichamelijke behoefte. Vroegere wijsheden op een tegeltje worden weer actueel: overal waar te voor staat is niet goed. Leefstijlgeneeskunde en voedingsgeneeskunde is nog veel te vaak een ondergeschoven kindje. De huidige geneeskunde is nog erg gericht op symptoombestrijding. Dat heeft mede als oorzaak de verwachting die wij als patient hebben wanneer wij plaatsnemen in de dokterskamer. De keuze tussen een pil slikken of je leefstijl omgooien is gauw gemaakt voor de meesten van ons. Maar de echte oorzaak van het probleem blijft daarmee onbehandeld. "Mensen blijven jarenlang vage klachten houden of slikken jarenlang medicatie met de nodige bijwerkingen." Is alle medicatie dan slecht? Zeker niet! Een positief effect van de beschikking over talloze medicatie en interventies is dat we tegenwoordiger veel langer leven. Maar zijn we daarmee ook langer gezond? Niet eerder is er zo veel belangstelling voor een gezonde leefstijl als tegenwoordig. De coronacrisis heeft deze belangstelling in een stroomversnelling doen gaan. Dat een verkeerde leefstijl ongezond is wisten we eigenlijk wel, maar dat door de reguliere gezondheidszorg nu eindelijk een link wordt gelegd tussen een verkeerde leefstijl en een overspannen immuunsysteem, waardoor je minder goed beschermd bent tegen ziekteverwekkers, is eindelijk een stukje erkenning voor de geneeskunde en therapie die zich met voeding en leefstijl bezighouden. LOT wil een tegengeluid zijn voor de medicalisering van welvaartsziekten. Voor bijna elke kwaal die (mede) veroorzaakt wordt door onze toenemende welvaart, ontwikkelen we een medicijn. Het is geen zeldzaamheid meer dat er mensen zijn die tientallen medicijnen per dag innemen om cholesterol, bloeddruk, glucose onder controle te houden. En elke nieuwe pil op de markt werkt net iets beter, net iets anders en net iets langer…. Dat deze medicijnen goed werken om bloedwaarden goed te houden en klachten te behandelen, staat buiten kijf. Daar is, voor de meeste medicatie, jarenlang gedegen onderzoek naar gedaan en hier wordt nog steeds heel veel onderzoek naar gedaan. Maar deze toegenomen medicalisering geeft geen oplossing voor de vaak onderliggende oorzaak. Tenslotte worden onbegrepen klachten, die kunnen voorkomen bij polyfarmacie (het innemen van meerdere medicijnen), vaak voor lief genomen, of hier wordt weer een ander medicijn voor gegeven die deze klachten weer tegengaan. Niet alleen op microniveau, maar ook op macroniveau heeft leefstijl en gedrag een positieve invloed. Want hoeveel kunnen we besparen op onze zorgpremie als de medicijnkosten verminderen?
door duda-wsm 11 aug., 2021
Suiker en het brein
door duda-wsm 11 apr., 2021
Voeden in plaats van vullen!